ما در زمان کودکی بارها این جمله رو گفتیم: «مامان، دلم درد می کنه». هیچکی نیس که در زمان کودکی خود این عبارت مبهم رو به کار نبرده باشه. درسته که بزرگسالان، از همین عبارات نامفهوم استفاده نمی کنن، ولی همه ما بعضی وقتا دچار معده درد عصبی، دلشوره یا اضطراب و نگرانی ای شده ایم که موجب حالت تهوع، تعریق و وضعیتی نزدیک به استفراغ باشه. ، هیجان و استرس می تونه موجب حالت تهوع و استفراغ شه. در این مقاله، تأثیر احساساتی مثل اضطراب رو در ایجاد معده درد عصبی و حالت تهوع و استفراغ بررسی می کنیم و به راه های جلوگیری و مقابله با این مشکلات می پردازیم.

علائم معده درد عصبی و رو ه های علاج اون  آموزشی

 

علائم معده درد عصبی

موارد زیادی می تونه باعث حالت تهوع یا معده درد شه. ویروسا و باکتریا، عوامل فیزیکی اصلیِ حالت تهوع و استفراغ هستن. ولی احساسات ما، به ویژه اضطراب، استرس(کاهش استرس) و هیجان هم می تونن اینجور تأثیری داشته باشن. مثلا:

  • اضطراب اجتماعی (social anxiety)

همه ما در شرایطی خاص، اضطراب اجتماعی رو تجربه کردیم، مثلا در مهمانی ای که در اون کسی رو نمی شناختیم یا روز اول مدرسه یا اولین روز کاری در یک موقعیت شغلی جدید.

  • اضطراب عملکردی (performance anxiety)

مثلا، این اضطراب موقع صحبت کردن درجلسه ای مهم یا آماده شدن واسه بزرگ ترین مسابقه ی فصل ایجاد می شه.

  • استرس یا ترس

استرس یا ترس به دلیل مسائلی مثل نگرانی در مورد پرداخت اقساط وام خونه، رفتن از شهری به شهر دیگر واسه شرکت در دانشگاه یا روبرو شدن با فردی قلدر در مدرسه ایجاد می شه.

  • هیجان بیشتر از حد:

بعضی وقتا هیجان بیشتر از حد، موجب بروز معده درد عصبی می شه. این نوع هیجانا در مواردی مثل پیش از برگزاری مراسم جشن ازدواج، روز فارغ التحصیلی یا تعطیلاتی که خیلی وقت انتظار اونو می کشیده ایم و واسه اون برنامه ریزی کردیم، به وجود میاد.

علائم معده درد عصبی و رو ه های علاج اون  آموزشی
علائم معده درد عصبی و رو ه های علاج اون  آموزشی

چگونگی تأثیر احساسات روی بدن ما

علائم معده درد عصبی و رو ه های علاج اون  آموزشی

به چه دلیل احساسات ما بعضی وقتا موجب مریضی ما می شن؟ ترِیسی اِی دِنیس، دارای مدرک پی اچ دی و استادیار گروه روان شناسی کالج هانتر در دانشگاه شهری نیویورک می گه: «زندگی ما پر از احساساته، احساساتی مثل خشم و شرم یا ترس و لذت». دنیس می گه: «هر یک از این احساسات، واکنشای فیزیکی پیچیده ای رو در ما برمی انگیزند. مثلا، وقتی عصبانی میشیم، ضربان قلب مون بالا میره، آدرنالین در بدن ترشح می شه، فشار خون زیاد می شه و ما عصبانی میشیم». به گفته دنیس: «این تغییرات فیزیولوژیکی و غددی عصبیِ مربوط به احساسات، بر تموم قسمتای بدن ما، مثل سیستم گوارشی، تأثیر می ذاره. بعضی وقتا این واکنشای فیزیکی یهویی شروع و متوقف می شن و بسیار شدید هستن».

دنیس باور داره که شدت این احساسات هستن که موجب تحریک بدن ما می شه و بی معطلی دستگاه گوارش رو تحت تأثیر قرار می ده و موجب ناراحتیایی مثل معده درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شه. (در بلندمدت، این واکنشای غددی عصبی می تونه خطر دچار شدن به فشار خون بالا یا مریضیای قلبی عروقی رو زیاد کنه).

اقدامات لازم واسه مقابله با استرس، اضطراب، استفراغ و معده درد عصبی

اگه شما یا بچتون، به معده درد عصبی یا حالت تهوع تکراری دچار میشید، اول به دکتر مراجعه کنین تا اطمینان یابید که هیچ گونه دلیل فیزیکی موجب بروز این مشکلات نشده. علل فیزیکی ای مثل باکتری، ویروس، برگشت اسید معده یا ریفلاکس، نبود تحمل لاکتوز و یبوست، معمولا از دلایل معده درد و استفراغ در افراد در سنای پایین تره.

کریس تولچِر (Chris Tolcher)، یکی از اعضای آکادمی کودکان آمریکا، متخصص کودکان و استادیار بالینی کودکان در دانشکده ی پزشکیِ دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گه: «پس از زمان نوپایی، فرد دچار دردهای شکمیِ به دلیل استرس می شه».

وقتی از نبود علل فیزیکی اطمینان پیدا کردین، توجه کنین که شما یا بچتون چیجوری به موقعیتای استرس زا واکنش نشون میدید.

دنیس می گه: «همه ما میدونیم که ذهن ما بر بدن هم تأثیر می ذاره و برعکس. باخبر شدن از احساسات و استرسا، باعث درک شهودی ما از این مسئله».

انجام علاجای لازم می تونه به کودکان و بزرگسالان کمک کنه، ولی در بیشتر موارد، احتیاجی به مراجعه به دکتر نیس و یادگیری چگونگی تنظیم مؤثرتر احساسات، به فرد کمک بیشتری می کنه. دنیس می گه: «مهم اینه که یاد بگیریم چیجوری در هر موقعیت سخت احساسی، به دنبال روزنه ی امیدی باشیم، پیش از اونکه واکنشی احساسی نشون دهیم».

مثلا، شاید مصاحبه شغلی یا امتحانات مدرسه، به طور طبیعی موجب شه که شما یا بچتون دچار نگرانی شید و از شکست ترس داشته باشین. این ترس، باعث سرازیر شدنِ احساسات منفی، استرس و درد و رنجای جسمی در شما می شه. بهتره سعی کنین که با دید مثبت تری به این شرایط نگاه کنین و اونو موقعیتی واسه نشون دادن تخصص یا اشتیاق یا فرصتی واسه یادگیری بدونین. دنیس می گه: «این کار هم مثل هر کار دیگری به تمرین نیاز داره».

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علائم سرطان حنجره و راه های علاج اون 

نکات زیر به شما کمک می کنه تا کاری کنین که بدن تون بر ذهن تون تأثیر بزاره و اونو آروم کنه:

مدیریت استرس، اضطراب و هیجان بیشتر از حد

علائم معده درد عصبی و رو ه های علاج اون  آموزشی

  • تنفس عمیق: چشماتون رو ببندید و نفس عمیق بکشین. این کار رو تکرار کنین. اجازه بدین که بازدم تون به آرامی خارج شه. این کار رو به اندازه لازم تکرار کنین.
  • ورزش سبک: دویدن و نرمش کردن، جسمی پراسترس یا ذهنی بیشتر از حد هیجان زده رو آروم می کنه.
  • تفکر: روی تنفس خود و چیزی که در دور تون رخ می ده، تمرکز کنین.
  • بیرون رفتن: خود رو با چیزی که از اون لذت می برین، سرگرم کنین. مثلا با تماشای تلویزیون، باغبانی، بازی با فرزندان یا ملاقات با دوستان خود رو سرگرم کنین.
  • تجسم کردن: خود رو در حالتی تصور کنین که با ترسای خود روبه رو شدین و بر اونا غلبه کردین. مثلا، خود رو در موقعیتی فرض کنین که در جلسه ی پیش رو، موفق شدین.
  • دریافتِ کمک: با یکی از دوستان یا یکی از اعضای دلسوز از خونواده تون تماس بگیرین و با اون صحبت کنین.
  • علائم معده درد عصبی و رو ه های علاج اون  آموزشی

  • برنامه ریزی: فکر کردن در مورد اینکه چیجوری می خواید مشکلی رو حل کنین، به شما کمک می کنه تا حس کنین که همه چیز در کنترل شماس.
  • تغذیه ی مناسب: الکل موجب افزایش استرس و اضطراب می شه. پرخوری هم، موجب احساس گناه و حالت تهوع می شه و در وضعیتی که عصبی هستین، بر مشکلات شما می افزاید.
  • استراحت کردن: فرقی نمی کنه که دلیل نا آرومی و عصبی بودن شما استرس، اضطراب یا هیجان بیشتر از حد باشه، چون در هر صورت شما باید استراحت کنین و دوباره نیروی خود رو بازیابید. پس رؤیاپردازی کنین، چُرت بزنین و شبا به اندازه کافی بخوابید.

درمون معده درد عصبی

علائم معده درد عصبی و رو ه های علاج اون  آموزشی

  • هیدراته کردن بدن: اسکات کوهن (Scott Cohen)، عضو آکادمی کودکان آمریکا و دکتر معالج در مرکز پزشکی سدارز سینای (Cedars Sinai) و دکتر متخصص کودکان می گه: اگه استرس یا هیجان بیشتر از حد، موجب شده تا شما یا بچتون استفراغ کنین، باید بدن خود رو هیدراته کنین (آب و مواد معدنی لازم رو به بدن خود برسونین)، ولی پیش از اونکه چیزی رو بخورین، حتما ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از استفراغ صبر کنین. بعد می تونین مایعات رو به آرامی و جُرعه جُرعه، بخورین. تا ۶ ساعت پس از آخرین باری که استفراغ کردین، از خوردن غذاهای جامد پرهیز کنین.
  • غذاها و نوشیدنیا: بسیاری باور دارن که چای نعناع یا چای زنجبیل، معده درد عصبی رو آروم می کنه یا حالت تهوع رو از بین می بره. البته خوراندن زنجبیل به کودکان، کار سختیه و روش بهتر، مصرف نوشابه ی گازدار زنجبیل (ginger-ale) است که اونم، به گفته تولچر، معمولا «با زنجبیل واقعی درست نشده و نوشیدنی شیرینیه که مصرف اونو پیشنهاد نمی کنیم». شاید خودتون بهتر بدونین که چی کمک می کنه تا معده درد عصبی خود یا بچتون رو آروم کنین. مثلا ممکنه از سوپ، آب معدنی گازدار، شیرینی، نون تُست یا مواد غذایی ساده ی دیگری استفاده کنین.
  • داروها: همون گونه که بعضی از داروها می تونن شما رو در رفع این مشکل کمک کنن، تعدادی دیگر از اونا تأثیری ندارن. خیلی از داروهای قابل خریداری بدون نسخه دکتر به شما کمک می کنن تا استفراغ یا مشکلات جانبی معده درد عصبی خود، مثل حالت تهوع، اسهال یا اسیدیته رو درمون کنین. واسه این منظور می تونین از داروهایی مثل آلکا سِلتزِر (Alka-Seltzer)، Emetrol، Mylanta، پپتو بیسمال (Pepto-Bismal)، سیمیلاک (Similac) و تامس (Tums) استفاده کنین. واسه اینکه بدونین کدوم دارو واسه شما مناسب تره، با دکتر خود صحبت کنین. اگه سعی می کنین که معده درد عصبی خود رو با مصرف داروهای دارای ایبوپروفن (مثل ادویل (Advil) و موترین (Motrin)) آروم کنین، بهتره که این کار رو انجام ندین. کلا، ایبوپروفن کمکی نمی کنه و می تونه موجب بدتر شدن معده درد عصبی شما شه.
  • دوری از بوهای سریع: اگه حالت تهوع دارین یا حس می کنین که به زودی استفراغ می کنین، از بوهای تندی مثل بوی غذا، دود و عطر دوری کنین. این بوها موجب می شن که استفراغ کردن شما حتمی شه.
  • تغییر در روش زندگی: یبوست هم از نشونه های استرس در کودکان و بزرگسالانه و به گفته تولچر: «واسه همین، ما از چیزایی مثل تغییر در رژیم غذایی، مکملای فیبر یا ملینا استفاده می کنیم». اگه مشکل شما اسهاله، مکملای فیبر و پروبیوتیکا (مثل پروبیوتیکای موجود در ماست یا بعضی از مکملا) به آرامش دردهای شکمیِ به دلیل استرس، کمک می کنه.
  • علائم معده درد عصبی و رو ه های علاج اون  آموزشی

در این مقاله، تنها تعداد کمی از روشای متعادل کردن ذهن و جسم بیان شد. اگه اضطراب و استرس شما به اندازه ای شدید شده که هر روز، با دردهای جسمی به دلیل این فشارها روبه رو میشید، حتما باید از کارشناسان و پزشکان کمک بگیرین.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید