استخدام افراد جدید هیچ وقت کار ساده ای نیس. استخدام یک شخص واسه یک موقعیت شغلی کلیدی مثل مدیر اجرایی، شاید یکی از مشکل ترین کارهاییه که به عنوان رهبر یه گروه انجام میدید.

دیوید ای. پری (David E. Perry)، یکی از نویسندگان کتاب «استخدام بهترینا: چیجوری تیم رویایی خود رو بسازین و رقبا رو از میدون به در کنین» و متخصصی با بیشتر از سی سال تجربه که نشریات بهش لقب «استخدام کننده ی خبره» دادن، می گه: «بیشتر تصمیماتی که واسه کسب وکارتان می گیرین، کوچیک هستن. مثلا یک فروش یا معامله، به تنهایی ارزش زیادی واسه یک کسب وکار کوچیک به همراه نداره، حتی شکست خوردن در یک معامله هم ضرر زیادی بهش کسب وکار نمی رساند. اما استخدام یک مدیر اجرایی فرق می کنه، چون می تونه باعث پیروزی یا شکست یک سازمان شه.» در این مقاله با ۱۱ نکته هوشمندانه واسه استخدام بهترینا، آشنا میشید.

۱۱ نکته هوشمندانه واسه استخدام بهترین ها آموزشی

 

اون می افزاید: «یک کارمند عالی با افزایش فروش، تقویت تولید، یافتن بازارها و جهت یابیای جدید و حتی ایجاد نوآوریایی می تونه سطح شرکت شما رو تا اندازه زیادی پیشرفت بده. از طرف دیگه، استخدام فرد نامناسب می تونه آسیبایی جبران ناپذیری به کسب و کارای کوچیک وارد کنه.»

۱۱ نکته هوشمندانه واسه استخدام بهترین ها آموزشی

حالا حتی اگه مورادی رو که اشاره شد کنار بذاریم، شرایط سخت بازار نیروی کار امروز هم باید در نظر بگیریم، بازاری که در اون واسه جذب نیروهای با استعداد با چنگ و دندان در اون رقابت می شه. واسه همین شرکتای بزرگ با پول و پله و سرمایه زیاد، مبالغ زیادی به مؤسسات استعداد یابی مدیریتی می پرازن، به این امید که افراد مستعدی رو بیابند که بتونن به رشد شرکت هاشون کمک کنن. حالا اگه شما پول کافی واسه مراجعه به یک مؤسسه ی استعداد یابی بزرگ رو نداشته باشین چه؟ پِری در جواب به این سؤال می گه: «شما می تونین خیلی از کارایی رو که یک مؤسسه ی کاریابی براتون انجام می ده، خودتون انجام بدین. اگه قدمای زیر رو دنبال کنین، پس از اون هر بار شانس خود رو واسه استخدام برندها به طور خارق العاده ای افزایش میدید.»

۱۱ نکته هوشمندانه واسه استخدام بهترین ها آموزشی

۱. واسه موقعیت شغلی مورد نظرتون یک پروفایل بسازین

پری باور داره استخدام یک مدیر اجرایی یه جور سرمایه گذاری به حساب میاد و هر سرمایه گذاری ای باید با بازدهی که داره سنجیده شه. صاحبان کسب وکار به جذب پرسنل به چشم یک روند ساده واسه پیشرفت شرکت نگاه می کنن. اما اون می گه با استخدام یک مدیر اجرایی هم باید مثل بقیه سرمایه گذاریا برخورد شه و منافعی که از اون به دست میاد، خوب سنجیده شن.

با در نظر داشتن این نکته، یک «پروفایل موقعیت» یا «پروفایل موفقیت» تهیه کنین که نقش مدیر اجرایی و منافع تجاری ای رو که اون شخص در اون نقش باید به دست آورد، به روشنی مشخص کنین -این چیزیه که پری به عنوان «توضیح وظایف در سطح بالا» از اون یاد می کنه.

۲. یاد بگیرین افرادی رو که به دنبال شغل نیستن، پیدا کنین

دنیا یک بازار واسه نمایش استعدادهای بزرگه. پری می گه: «بهترین مدیران به دنبال شما نمی گردند، چون که الان جایی مشغول به کار هستن -و یقینا شغلای خوبی هم دارن- و اونا به شکل آنلاین هم دنبال کار نیستن. واقعا، بهترین گزینه ها خیلی کم در جست وجوی کار هستن.»

اون توضیح می ده که «شما به عنوان دارنده ی یک کسب وکار کوچیک، می خواید بهترین گزینه موجود رو پیدا کنین، نه فقط بهترین کسی که دنبال کار می شه.» با توجه به این نکته، اون پیشنهاد می کنه که «با مهارت تموم به دنبال کسائی باشین که واسه رقبای شما کار می کنن. یه گروه از بهترین افرادتان رو واسه شکار کردن اونا بسیج کنین.»

۳. واقعیت رو قبول کنین

پری می گه: «رقابت شما اینه که بهترین مدیران رو قانع کنین که واسه کار به شرکت شما بیان و پس از اون قانع شون کنین واسه شما کار کنن.» پس پیش از اون که شروع به استخدام افراد جدید کنین، چند سؤال مهم از خودتون بپرسید: شرکت شما توانایی راضی کردن بهترینا رو داره؟ تیم مدیران خودتون از این جور استخدامای آینده دار حمایت می کنه؟ و رو راست از خودتون بپرسید، اگه خودتون بودین، این شغل رو قبول می کردین؟ اگه جواب هر کدوم از این سوالا منفیه، پیش از استخدامای جدید، باید کمی اصلاحات انجام بدین.

۴. به آگهیای شغلی یا روابط شخصی بسنده نکنین

پری به این نکته هم اشاره می کنه که اگه فردی خودش دنبال شغل جدید نمی شه، شما نمی تونین بفهمین که اون فرد در دسترس هست یا نه. احتمال اینکه اونا آگهی استخدام شما رو ببینن، هم بسیار کمه. اون می گه: «پس برندینگ یعنی همه چیز.»

شما پروفایل برندتون رو در دیدگاه خریداران آینده نگر چیجوری پیشرفت میدید؟ پری پیشنهاد می کنه که «پول تون رو خرج مقاله های خوب در مجله های تجاری کنین. اگه شرکت تون رو در موقعیت پیشرو بذارین، اون افراد پیدایتان می کنن. یک صفحه واسه شرکت تون در لینکدین بسازین و پیشنهادهایتان رو به شکل فرصتایی واسه کسائی که بهترین گزینه واسه کسب وکارتان هستن، نمایش بدین. این اقدامات، کار رو واسه اونا ساده تر می کنه.» اون به این نکته اشاره می کنه که «تناسب و یکی بودن فرد از نظر فرهنگی با سازمان شما، به اندازه رزومه ی کاری اش دارای اهمیته.»

۵. ارتباطات خود رو گسترش بدین

۱۱ نکته هوشمندانه واسه استخدام بهترین ها آموزشی

ایجاد ارتباطات بهترین راه پیدا کردن افرادیه که شاید هنوز دنبال کار نمی گردند، شبکه ارتباطی حرفه ای شما ممکنه گسترده تر از اون باشه که فکر می کنین. پری می گه: «هم شما و هم شرکت تون، از قبل یک شبکه بزرگ ارتباطی از افرادی دارین که شک نداشته باشین به موفقیت شما علاقه مند هستن.» این شبکه، وکلا، بانک داران، حسابداران، سرمایه گذاران خطرپذیر (VC) یا بقیه سرمایه گذاران، تأمین کنندها، مشتریان وفادار و انجمنای تجاری صنعت شما رو شامل می شه.

اون پیشنهاد می کنه که «اگه به دنبال یک استخدام عالی هستین، با همه موارد گفته شده در بالا و حتی بیشتر از اون، تماس بگیرین. هنگامی که از راه مناسبی با اونا رابطه برقرار کنین، معمولا خوشحال می شن که کمک تون کنن. ، اونا بیشتر طبق لیاقت و فاکتورهای دیگر، میدونن که با چه کسائی تماس نگیرند.» از ارتباطات گسترده ی خود واسه جمع آوری همه این اطلاعات مهم استفاده کنین.

۶. آماده ی خواسته از گزینه های مناسب در زمان مناسب باشین

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علائم مریضی قلبی در زنان؛ ۵ نشونه ای که باید جدی بگیرین 

پری می گه: «مؤسسات استعداد یابی به شکل تموم وقت با مستعدترین مدیران یک صنعت کار می کنن. ما میدونیم اونا چه کسائی هستن، کجا هستن و به چی علاقه دارن. در زمان مناسب واسه هر دو طرف، ما کمک تون می کنیم که با اونا رابطه برقرار کنین و استخدامشان کنین.»

اگه بخواهید خودتون مؤسسه ی استعداد یابی خودتون باشین، همین روش رو امتحان کنین. یکی از افراد ارشدتان رو واسه شناسایی بهترین استعدادها در صنعت تون اختصاص بدین تا مراقب این باشه که بهترین کارکنان رقبایتان چه زمانی قصد ایجاد تغییر دارن، مثلا، موقعی که سهاما واگذار می شن، موقعی که اجناس جدید با تاخیر نسبت به بقیه رقبا وارد بازار می شه، یا زمانی که تغییراتی در سطح مدیریت ارشد شرکتای حریف اتفاق افتاده باشه، بهترین زمان واسه شکار استعدادهای رقباه. فروش قسمت بزرگ سهام شرکت که اخیرا اتفاق افتاده یا به زودی انجام می شه، فرصتی نورانی واسه جذب این نیروهاه.»

۷. برند شخصی تون رو تقویت کنین

۱۱ نکته هوشمندانه واسه استخدام بهترین ها آموزشی

ساختن برند شرکت تون خیلی هم عالیه اما در کنار اون باید برند شخصی و رویت پذیری خود رو هم بهبود بدین، چون که این خودش یک وسیله قوی واسه استخدام افراد جدیده. پری پیشنهاد می کنه که «سعی کنین در نمایشگاهای تجاری یا گروه های کسب وکار محلی سخنرانی کنین و در نشریات مربوط به کسب و کارتون مطلب بنویسین. حقیقت اینه که صاحبان محبوب ترین کسب وکارها، همیشه روزمهای ناخواسته ی زیادی دریافت می کنن. چون که همه بازیکنان دوست دارن در یک تیم لیگ برتر بازی کنن!» سریع ترین راه واسه ساخت کسب وکارتان، در اختیار داشتن مدیرانیه که باور داشته باشن شما بهترین هستین و باور داشته باشن که شما این توان رو دارین که اونا رو به سطح بالاتری پیشرفت بدین. اگه برند شخصی تون افتضاح باشه، اعتماد کردن به شما به همون اندازه سخت می شه.

۸. فهرستی از استخدامیای پنهون داشته باشین

پری می گه: «صاحبان کسب و کارای کوچیک باید همیشه در حال آزمایش و متعادل سازی نقاط قوت و ضعف تیمشون باشن. خیلی وقت پیش از اونکه احتیاج به استخدام کسی واسه یک موقعیت کلیدی پیدا کنین، باید در حال پر کردن نیمکت ذخیره تون باشین. سعی واسه ملاقات با نیم دوجین آدم تازه در هر همایش یا جلسه مربوط به زمینه کسب و کارتون کار بسیار ساده ایه. باید مسئول منابع انسانی تون رو واسه از قبل پیدا کردن این آدمای جدید، به رقابت بکشین.»

هنگامی که گزینه های پنهون رو پیدا کردین، بهترین هاشون رو دنبال کنین. پری می گه: «یک روش مناسب واسه این کار اینه که در لینکدین با اونا رابطه برقرار کنین. فهرست اسامی شرکت کنندگان کنفرانسا و نمایشگاهای تجاری رو همیشه نگه دارین و با تموم کسائی که واسه فرصتای شغلی ای که قبلا لازم نبودن، به شما خواسته دادن، دورادور در تماس باشین.»

۹. اول بفروشین، بعد بخرین

پیش از اینکه بخواهید تصمیم بگیرین شخصی رو استخدام کنین یا نه، اول باید اونو مایل کنین که بخواد واسه شما کار کنه. پری در این مورد می گه: «تعداد کمی از صاحبان کسب وکار واقعا سعی می کنن که موقعیت شغلی شرکت شون رو خوب به افراد مورد نظرشون نشون بدن -بقیه خیلی راحت فرض می کنن که همه به اندازه خود اونا، عاشق این موقعیت شغلی هستن.»

شما این اشتباه رو نکنین. واسه نمایش شرکت تون به کاندیداها وقت بذارین و براشون توضیح بدین که به چه دلیل فکر می کنین شرکت تون فوق العاده؛ همون گونه که واسه سرمایه گذاران تون وقت می ذارین. اگه خوب فکر کنین، متوجه میشید که یک مدیر اجرایی با استعداد که در بین خیل کارفرمایان شما رو انتخاب کرده، روی شما و کارتون حساب باز کرده، به همون اندازه که یک سرمایه گذار ممکنه روی شما حساب کنه.

پری ادامه می ده: «از اونجا که افراد، فقط به خاطر دلایل مالی شغل شون رو عوض نمی کنن، وسوسه ی مالی که بیش تر شرکتا واسه جذب افراد از اون استفاده می کنن، در مورد مدیران اجرایی جواب نمی ده. اونا به خاطر رقابتای بزرگ تر و فرصت بازی واسه تیم برنده س که تغییر شغل میدن. پس پیشنهادهایتان رو بر این پایه آماده کنین و مطمئن شید که در روند استخدام، همه افرادتان، دیدگاه های شرکت و نقاط ضعف و قوت اونو خوب بدونن و بتونن درباره اون صحبت کنن.»

۱۰. زمانی رو واسه استراحت در نظر بگیرین

پری به این موضوع اشاره می کنه که استخدام یک فرد با استعداد لازمه سعی و صبر بسیار زیادیه. اونقدر که وقتی شمّه ای از توانمندی و کاربلدی اونو دیدید ممکنه اونقدر تحت اثر قرار بگیری که حس کنین حتما باید اونو استخدام کنین حتی اگه از نظر شرایط کار و کاسبی در اون لحظه این تصمیم زیاد هم عقلانی به نظر نرسه. پری در این مورد پیشنهاد می کنه که: «عجله نکنین. این نبود تعجیل به شما کمک می کنه که اگه انتظارات یکی از کاندیداها با بودجه تون هماهنگی نداشته باشه، بتونین دوباره کنترل شرایط رو در دست بگیرین.»

اون می گه: «اگه استخدام فرد یا پاداش و دستمزد اون از نظر شما مناسب نیس، از اینکه از گفتگو فاصله بگیرین، نترسین. این کار ارزش کسب وکار شما رو در دید کاندیدای مورد نظر افزایش می ده. این امکان رو جفت و جور می کنه که تقاضاهای اونو کاهش کرده و روند استخدام رو طبق برنامه خودتون از سر بگیرین.»

۱۱. «حقوق الهی» رو فراموش نکنین

به نقل از پری، «حقوق الهی» مسائلی غیرمادی اون طرف حقوق و امتیازات هستن که یک مدیر اجرایی رو به شرکت شما جذب می کنن. اون می گه: «فردی که می خواهیم استخدامش کنیم، می خواد بهترین باشه، به عنوان بهترین دیده شه و در این جهان از خودش اثری به یادگار بزاره. نه تنها کاری که انجام می ده، بلکه جایی که اونو انجام می ده هم، به این تعریف –بهترین بودن- بسیار کمک می کنن.»

پس، درک درستی از داراییای الهی که ارائه میدید، داشته باشین. این داراییا می تونه شامل فناوریای به روز، پیشرو بودن در صنعت، رشد سریع، پایداری، تجربه کردن رقابت یا فرصت حضور داشتن در مراحل ساده ی یک کار و کاسبی موفق باشه. وقتی اهمیت اینجور مواردی رو درک کردین، اون وقت آماده اید که سراغ مسائل مالی برید.

اگه این کار رو به درستی انجام بدین، مشکل اصلی کاندیدای شما دیگر مسائل مالی نمیشه. پری می افزاید: «همون اول، بهترین پیشنهادتان رو مطرح کنین و از اون کوتاه نیایید، چون که هیچوقت پول اصلی نیس.»

منبع : inc.com

دسته‌ها: آموزشی