مهم ترین رابطه در زندگی هر فرد، نوع ارتباطیه که با خودش برقرار می کنه. رابطه با خود پایه هر چیز، حتی نوع دوستیه. افرادی که نمی تونن رابطه خوبی با خودشون داشته باشن، شاید در ایجاد رابطه با بقیه یا هم دردی با اونا هم دچار مشکل می شن. رابطه درست با خود می تونه به رشد مهارتای فردی افراد کمک کنه. اتکای به نفس به عنوان یک نشونه مشخص، موفقیت شما رو تضمین می کنه.

 

رابطه خوب با خود، یکی از عوامل لازم واسه تکامل و پیشرفت در زندگیه. این رابطه می تونه، شامل دوست داشتن خودمون هم باشه. معمولا روش رابطه با خود رو از افراد مهم زندگی مون مثل والدین، خواهر و برادر، اقوام، افراد هم سن وسال یا بقیه بزرگسالان یاد می گیریم. اینکه چه کاری خوب یا بده یا چه توقعاتی از ما دارن، می تونه روی ارتباطی که با خودمون یا بقیه برقرار می کنیم اثر بزاره. همونجوریکه بزرگ میشیم و رشد می کنیم، این آموزشا شخصیت ما رو شکل میدن.

۱۲ اصل واسه اینکه با خودتون رابطه خوبی داشته باشین آموزشی

مثلا اگه در خونواده ای والدین تعادل رفتاری لازم بین خودشون و فرزندان شون رو رعایت کنن، به احتمال زیاد فرزندان اونا هم در زمان بزرگسالی این تعادل رفتاری رو دارن. اگه این نوع تعادل وجود نداشته باشه، فرزندان هم یاد می گیرن که انرژی و خواستهای خودشون رو قربونی تربیت فرزندان کنن و اهداف و فعالیتای شخصی شون رو ندیده بگیرن. همکاری والدین با همدیگه بهترین آموزش واسه کودکانه.

۱۲ اصل واسه اینکه با خودتون رابطه خوبی داشته باشین آموزشی

از خودتون مراقبت کنین

۱۲ اصل واسه اینکه با خودتون رابطه خوبی داشته باشین آموزشی

هدف اصلی مفاهیمی مثل خود مراقبتی، کمک به خود، مراقبه (مدیتیشن) و نظایر اون اینه که بتونین رابطه خوبی با خودتون برقرار کنین. درواقع داشتن یک رابطه خوب داخلی با خود به اندازه رابطه مناسب با بقیه مهمه. مهم ترین شخصی که هر لحظه همراه تون هست خود شمایید، پس سعی کنین که دوست خوبی واسه خودتون باشین. ما در بین میلیونا انسانی که روی سیاره ی زمین زندگی می کنه، منحصر به فرد هستیم و باید نسبت به خودمون مسئول باشیم.

چه جوری می تونین رابطه خوبی با خودتون داشته باشین؟

۱. واسه خودتون هدف مشخص کنین و آگاهی رو در خود پرورش بدین

هدف پایانی تون رو به خاطر رسیدن به رابطه خوب با خودتون در یک محدوده چند ساله (با درک اینکه ممکنه این درزمان این چند سال تغییر کنه) مشخص کنین.

۲. واسه اهداف کوتاه مدت، معمولی و دراز مدت خود برنامه ریزی کنین

۱۲ اصل واسه اینکه با خودتون رابطه خوبی داشته باشین آموزشی

واسه اینکه بتونین کم کم رابطه خوبی با خودتون برقرار کنین، لازمه که واسه زمانای روزانه خود برنامه ریزی درستی داشته باشین. اهداف واقعی داشته باشین، نقاط قوت خود رو پیدا کنین و مرحله به مرحله به طرف هدف پیش برید. این کار به شما کمک می کنه که در راه درستی قرار بگیرین.

به یاد داشته باشین که انگیزه در کارای کوتاه مدت، معمولا به پاداش وابسته (مثلا احساس خوشحالی زیادی که بعد از ثبت نام در کلاسی که بهش علاقه دارین در شما ایجاد می شه، یه جور انگیزه). اما در مورد اهداف طولانی تر، انگیزه اثر کمتری داره و بیشتر باید عادات جدید رو در خود بسازین و مراقب باشین که این عادتای خوب جدید رو آزاد نکنین. اجرایی کردن برنامه های دراز مدت یه جور سرمایه گذاریه و بعضی وقتا ممکنه اجرایی کردن اون بسیار سخت باشه. اما برنامه های کوتاه مدت به دلیل پاداشای فوری شون راحت تر هستن.

۳. کنجکاو باشین و اتفاقات رو قبول کنین

تغییرات همیشه اتفاق می افتن، پس بهتره بدون هیچ ترسی با اون روبه رو شیم. با گذشت زمان می فهمیم که خیلی از جایا و اتفاقات ثابت هستن و فقط به خودمون و بقیه نشون میدن که واقعا کی هستیم. بااین حال، مراقب تغییرات باشین. تا زمانی که چیزی رو بررسی نکردین، تصمیم گیری نکنین. چون ممکنه احساس کنین راه درستی رو انتخاب نکردین و ناامید شید.

۴. خود مراقبتی رو در اولویت بذارین

خواب کافی و مناسب، استفاده از مواد غذایی سالم و مغذی، استراحت کردن، تفریح و عادات ذهنی از پایه های خود مراقبتی هستن. انجام این رفتارها می تونه در ایجاد یک رابطه خوب با خودتون نقش مؤثری داشته باشه. درصورتی که به نیازای جسمی و روحی خود توجه کنین، روحیه و توانایی شما بیشتر می شه و کارا رو بهتر انجام میدید.

با گذشت زمان این خودمراقبتی باعث ایجاد حس اعتماد در شما می شه. عادات ذهنی هم مثل هر رفتار دیگری می تونه در طول زمان تغییر کنه. ایجاد عادات مناسب بسیار مهمه. حفظ این عادات به ظاهر ساده س!، اما در شرایط نامناسب مثل خستگی، گرسنگی یا ضعف سخت هستش.

۵. با خودتون مهربون باشین

۱۲ اصل واسه اینکه با خودتون رابطه خوبی داشته باشین آموزشی

این بهش معنی نیس که کاری انجام ندین یا مسئولیت پذیری رو کنار بذارین، بلکه به این معنیه، زمانی که کاری رو اشتباه انجام میدید بی دلیل خودتون رو سرزنش نکنین. خیلی از افراد واسه هر چیزی خیلی خودشون رو سرزنش می کنن؛ درحالی که این کار فقط شرایط رو بدتر می کنه. اشتباهات خود رو قبول کنین و در قبال اونا مسئولیت پذیر باشین، اما واسه برطرف کردن این اشتباه همیشه خود رو سرزنش نکنین و با خودتون مهربون باشین. هر انسانی ممکنه اشتباه کنه.

۶. دنبال افرادی باشین که به اهدافی مثل اهداف شما رسیدن

بودن در کنار افرادی که رابطه خوبی با خودشون دارن، می تونه به شما کمک کنه که راحت تر به هدف تون برسین. چون این افراد جدا از اینکه اینکه الگوی خوبی واسه شمان، می تونن واسه رسیدن به هدف از شما حمایت کنن. دورشدن از افراد منفی گرا شاید کمی سخت باشه، چون اونا همه جا هستن، اما کمه کم می تونین مراقب رابطه تون با این افراد باشین و اجازه ندین که این رابطه به شما آسیب وارد کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علائم مریضی قلبی در زنان؛ ۵ نشونه ای که باید جدی بگیرین 

۷. رفتارهای خوش بینانه رو در خود تقویت کنین

ایدئال گرایی و داشتن افکار همه یا هیچ، دشمن تغییرات مناسبه. خیلی از مردم می خوان همه چیز رو در زمان کوتاهی به دست بیارن. بیشتر مواقع شکست می خورن و در دور باطل سرزنش خودشون قرار می گیرن و بیشتر خودشون رو سرزنش می کنن. این نوع رفتار بیشتر باعث سوءاستفاده و تنبیهای بی مورد می شه که واسه تغییرات سازنده و سالم مناسب نیس.

اهدافی که می تونین اجرایی کنین، درنظر بگیرین و خوب اونا رو انجام بدین. مثلا اگه قراره که چار روز در هفته به باشگاه برید و یک ساعت تمرین کنین و هفته اول این کار رو نکردید، ناامید نشید. می تونین از روزی نیم ساعت شروع کنین و در هفته بعد این کار رو ادامه بدین.

۸. الگویی واسه مدیریت بحران داشته باشین

۱۲ اصل واسه اینکه با خودتون رابطه خوبی داشته باشین آموزشی

بعضی وقتا زندگی روی بد خود رو به ما نشون می ده. دقیقا در همین مواقعه که خیلی ضعیف میشیم و الگوهای رفتاری بدی که در گذشته داشتیم دوباره برمیگرده و خودمون رو سرزنش می کنیم. در این زمان بهتره که یک الگوی مدیریت بحران شخصی داشته باشین. این برنامه مدیریتی، به شما یادآوری می کنه که این شرایط شاید قبلا هم واسه تون پیش اومده و طبق اون میدونید که چه جوری باید احساس تون رو کنترل کنین. این کار باعث می شه روی اهداف دراز مدت خود تمرکز کنین و کم کم موضوعی که در اون لحظه شما رو درگیر کرده بود، حل وفصل میشه. افکارتان رو بنویسین. اینکه چه کاری شما رو آروم می کنه و می خواید چیجوری این مشکل حل شه. بعضی وقتا مواقع صحبت کردن با افراد بسیار نزدیک می تونه به شما دید بهتری بده و کمک تون کنه. اگه دوست ندارین که از کسی کمک بگیرین، می تونین فقط از نوشتن استفاده کنین.

۹. فعالیتای با معنی انجام بدین

به جای اینکه یک تعریف کلی از موفقیت داشته باشین، واسه انجام فعالیتای منظمی که باعث ایجاد احساس رضایت در شما می شه، کار کنین. کارکردن مهمه، اما هر چیزی که بقیه دوست دارن، شاید واسه شما مناسب نباشه. شاید انجام یک تغییر کوچیک در کارتون یا تمرکز روی نحوه ی انجام اون بتونه به رضایت بیشتر شما از کارتون کمک کنه. اگه کارا رو با کیفیت خیلی بالا و به طور کامل انجام بدین، چهارچوب شخصیتی پیدا می کنین که در اون همه کارا رو (حتی کاری که واسه تون جذابیتی نداره) خوب انجام میدید. این چهارچوب می تونه روی فعالیتایی که در خارج از محیط کاری انجام میدید (مثل سرگرمیا، تفریحات، فعالیتای داوطلبانه)، شخصیت و روابط صمیمی ی شمام اثر بزاره. ذهن شما یک منبع بزرگ از تعجب و سرگرمیه، پس از اون استفاده کنین.

۱۰. عادتای خوب رو در خودتون به وجود بیارین

روزتون رو با عادتایی شروع کنین که به شما حس خوبی می ده و این کار باعث می شه که هم انرژی لازم واسه کارای روزانه خود رو داشته باشین و هم رابطه خوبی با خودتون برقرار کنین. بعضی افراد ممکنه اهداف خود رو شب قبل بنویسن و صبح روز بعد، اول از همه اونو مرور کنن. بعضی از افراد این اهداف رو در حافظه ی خود ثبت می کنن و به شکل ذهنی اونو مرور می کنن. بدون دودلی وقتی بعد از بیدارشدن این تمرین رو انجام میدید، ذهن شما روی اهدا ف دراز مدت تون تمرکز می کنه و در طول روز به دنبال راه مناسب واسه رسیدن به اونا هستش.

۱۱. با خودتون درست صحبت کنین

۱۲ اصل واسه اینکه با خودتون رابطه خوبی داشته باشین آموزشی

زمانی که با خودتون حرف میزنین، به احساس خود توجه کنین. ضربان قلب شما در این مواقع بیشتر می شه؟ احساس می کنین هیجان زده هستین؟ با خودتون سریع و انتقادی صحبت می کنین؟ درباره اینکه باید با خودتون مهربون تر باشین فکر کنین، اجازه بدین که آروم شید، وضعیت رو بررسی کنین و این کار رو دوباره انجام بدین. بعضی از افراد به این نتیجه می رسن که وقتی با صدای بلند با خودشون حرف میزنن به اونا کمک می کنه. درصورتی که شرایط این کار رو دارین می تونین این روش رو امتحان کنین؛ ممکنه واسه تون به درد بخور باشه.

۱۲. از خودخواهی دوری کنین

خیلی از ما تصور می کنیم که مراقبت از خودمون خیلی بد و حتی خودخواهانهه. البته اگه در همه چیز فقط به خودمون توجه کنیم ممکنه روی روابط مون اثر بدی داشته باشه و در آخر تخریب کننده باشه. اما بعضی وقتا ممکنه فکر کنیم که اگه چیزی رو واسه خودمون بخوایم زیاده خواهیه. به یاد داشته باشین که هیچی واسه همیشه باقی نمی موند و اگه داشتن وسیله ای شما رو خوشحال می کنه، حتما اونو تهیه کنین. روزی می رسه که از این کار خود خوشحال میشید.

بااین حال، بعضی از خونوادها یا فرهنگا به ما یاد میدن که خواستن چیزایی واسه خودمون خودخواهیه و این یک مشکل بزرگه. بعضی وقتا ممکنه این یادآوری با تنبیهی روان شناسی همراه باشه (مثلا تو آدم بدی هستی، تو خودخواه هستی) یا حتی ممکنه تنبیه با چیزای دیگری همراه شه (مثلا به اتاقت برو و بخواب، از شام خبری نیس، تنبیهات بدنی یا چیزای بدتر از این) و ما یاد می گیریم که همون قوانین رو واسه دیگری اجرا کنیم.

به یاد داشته باشین که ایجاد یک رابطه داخلی خوب با خودتون بسیار مهمه. این کار می تونه به رشد فردی شما کمک کنه. این حرکت داخلی می تونه در مسیرهای مثبت و منفی حرکت کنه، پس همیشه مراقب خودتون باشین.



دسته‌ها: آموزشی