یک ضرب المثل آفریقایی می گه: «در صورتی که دشمن داخلی وجود نداشته باشه، دشمنان بیرونی نمی تونن به شما آسیب برسانند.»

خودشناسی یکی از مهم ترین مهارتای موفقیته. رفتار شما و واکنشی که در برابر محرکای بیرونی از خود نشون میدید، با فرایندهای ذهنی داخلی تون کنترل می شه. خودشناسی تموم الگوهای فکری تخریب کننده و عادتای ناسالم رو رو و اونا رو اصلاح می کنه. با تقویت این مهارت، می تونین در زندگی تصمیمات بهتری بگیرین و در موقعیتای جورواجور، واکنشای رفتاری عاقلانه تری نشون بدین.

واسه تقویت مهارت خودشناسی تمرینای زیادی هست که ۱۲ مورد از اونا، در این مطلب گذاشته شده.

۱. از خودتون بپرسید: به چه دلیل؟

۱۲ تمرین خودشناسی که موفقیت رو تضمین می کنه آموزشی

قبل از اونکه تصمیمی بگیرین، از خود بپرسید «به چه دلیل؟». پس از اونکه بهش جواب دادین، دو بار دیگر هم این مراحل رو تکرار کنین. اگه سه دلیل خوب واسه تصمیمی که گرفتین پیدا کردین، اونو اجرا کنین. در این صورت جزو افرادی هستین که در کارای خود اعتماد به نفس دارن. خودشناسی یعنی اینکه بدونین انگیزه تون از انجام هر کاری چیه و بتونین مشخص کنین که اقدامات شما مناسب و منطقی هستن یا نه.

۲. واژگان عاطفی بیشتری یاد بگیرین

یک فیلسوف می گه: «محدود کردن زبانی دنیای افراد رو محدود می کنه.»

احساسات فقط به دو حالت خوشحالی و ناراحتی محدود نمی شن. احساسات می تونن واکنشای جسمی و رفتاری قدرتمندی بسازن که سخت تر از این دو حالت هستن. بیان کردن احساسات به شکل کلمات، اثر درمانی بر مغز داره. اگه قادر به بیان احساسات خود نباشید، خیلی راحت ممکنه دچار استرس شید. بعضی از منابع و سایتا هستن که فهرست خوبی از واژگان احساسی و عاطفی رو ارائه می کنن. سعی کنین هر روز یک واژه جدید یاد بگیرین.

۳. «نه» گفتن به خودتون رو تمرین کنین

۱۲ تمرین خودشناسی که موفقیت رو تضمین می کنه آموزشی

یکی از مهارتای مهم در زندگی اینه که به خاطر دستاوردهای دراز مدت و پایدار، بتونین در برابر خوشیای زودگذر مقاومت کنین و به خودتون نه بگید. این کار درست مثل ورزش دادن عضلات، با تمرین تقویت می شه. هر چه بیشتر «نه گفتن» در مورد لذتای روزانه کوچیک رو تمرین کنین، بهتر می تونین در برابر وسوسهای بزرگ ایستادگی کنین.

رسانه های اجتماعی، محیطای مجازی، تماشای برنامه های یوتیوب و نظایر اونا، تفریحاتی هستن که همیشه فرد رو وسوسه می کنن و اجازه نمی دن به موقع به فعالیت هاش بده. البته منظور این نیس که استفاده از این امکانات بده، فقط باید مدت زمان پرداختن به اونا رو در روز محدود کرد. هر روز سعی کنین پنج تا از این موارد رو محدود کنین.

۴. از واکنش ناخودآگاه پرهیز کنین

افرادی که مهارت خودشناسی رو در خود تقویت نمی کنن، نمی تونن در موقعیتای جورواجور رفتار عاقلانه ای داشته باشن. اونا به سرعت از کوره در می رن و واکنشای لحظه ای و با عجله ای از خود نشون میدن.

در شرایط نا آرومی زا سعی کنین قبل از هر اقدامی یک نفس عمیق بکشین. این کار به ویژه موقع خشم و سرخوردگی بسیار مهمه. این کار به شما فرصتی می ده تا با آزمایش شرایط ببینین که واکنش شما بهترین جواب ممکن هست یا نه.

۵. به عیب و مشکلای خود توجه کنین

هیچکی کامل و بی مشکل نیس. اگه مشکلات خود رو بدونین اما مسئولیت اونا رو قبول نکنین، هیچ فایده ای به حال شما نداره. همه ما خوب از بقیه انتقاد می کنیم، اما مشکلای خود رو نمی بینیم. خودشناسی به ما کمک می کنه تا عیبای خود رو ببینیم و کمتر از بقیه انتقاد کنیم.

پس از اونکه عیب هاتون رو تشخیص دادین، می تونین در رفع اونا بکوشید. عادت کنین تا به جای عذر و بهونه تراشیدن، اشتباهات خود رو قبول کنین.

۶. مراقب حرفایی که با خود میزنین باشین

حتما واسه تون پیش اومده که بعضی وقتا با خودتون صحبت کنین. این طور نیس که همیشه افکاری که به ذهن ما خطور می کنن، به درد بخور باشن. مراقب باشین، چون کوچیک ترین کلمات منفی می تونه باعث استرس و افسردگی تون شه.

به بازخوردی که در برابر موفقیتا یا شکستای خود دارین دقت کنین. معتقدید که موفقیتاتون فقط از سر شانس بودن؟ پس از هر شکست خیلی خود رو سرزنش می کنین؟ واکنشاتون در برابر موفقیتا و شکستا، بازخوردهای مثبت و منفی رو تو ذهن تون شکل میدن. نسبت به خودتون با رحم و مهربانی رفتار کنین. پیروزیای خود رو جشن بگیرین و اشتباهات تون رو ببخشین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۲ اصل واسه اینکه با خودتون رابطه خوبی داشته باشین

۷. زبون بدن خود رو بهتر درک کنین

۱۲ تمرین خودشناسی که موفقیت رو تضمین می کنه آموزشی

واسه اینکه زبون بدن خود رو بهتر بشناسین، می تونین از خودتون فیلم بگیرین و بعد اونو تماشا کنین. این کار می تونه به شما اعتماد به نفس ببخشد.

هنگام تماشای فیلمی که از خود ضبط کردین، به شکل راه رفتن، صحبت کردن و حرکات دست خود دقت کنین. اگه طبق عادت هنگام راه رفتن کمی خم میشید و آهسته و نامفهوم سخن می گین، بدونین که این عادات می تونن سطح کورتیزول بدن رو زیاد کنن و باعث کاهش اعتماد به نفس شن. در حالی که راست ایستادن، محکم راه رفتن و با صدای رسا صحبت کردن می تونه باعث ترشح هورمون تستوسترون شه و کارکرد شما رو بهبود بخشد. استفاده از حرکات دست هم می تونه به توضیح افکار شما کمک کنه و بر واکنشی که مردم نسبت به شما نشون میدن اثر بزاره.

ویدئوهای سخنرانان بزرگ رو تماشا کنین و ببینین که موقع سخنرانی از چه روشایی استفاده می کنن. سعی کنین حرکات دستا و زبون بدن اونا رو آزمایش و این مهارت ها رو در خود تقویت کنین.

۸. به عقایدی که با دیدگاه شما متفاوت هستن توجه کنین

گوش دادن به نظرات و عقاید مخالف، می تونه شما رو مجبور کنه تا بارها در مورد باورهای پیش فرض خود سؤال کنین. این طور نیس که همه باورها و عقاید پیش فرض شما و یا همه دیدگاه های جهانی درست و منطقی باشن. با خود بحث کنین و ببینین به کدوم یک از باورهای خود پایبند هستین و کدوم یک از اونا رو می تونین رد کنین.

۹. نوع شخصیت خود رو بشناسین

۱۲ تمرین خودشناسی که موفقیت رو تضمین می کنه آموزشی

اگه نوع شخصیت خود رو بشناسین، می تونین خیلی راحت نقاط قوت خود رو بهتر کنین و نقاط ضعف خود رو مدیریت کنین. با درک نقاط قوت و استعدادهای خود می تونین به موفقیتای بیشتری برسین. نقاط قوت همون مهارت ها و علم هستن که در طول زندگی اونا رو کسب می کنین، در حالی که استعدادها ذاتی هستن و در نهاد شما قرار دارن.

آزمونایی واسه تعیین نوع شخصیت هست که می تونین با استفاده از اونا خود رو جدا سازی و بررسی کنین. واسه شروع مشخص کنین که در دسته افراد برونگرا قرار می گیرین یا درونگرا. بعد نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتا و تهدیدها (بررسی SWOT) رو به شکل یک جدول دسته بندی کنین. نقاط قوت و ضعف جزو عوامل داخلی و فرصتا و تهدیدها (مشکلات سر راه) جزو عوامل محیطی هستن.

۱۰. خودارزیابی و تفکر عمیق رو تمرین کنین

مراحل پیشرفت خود رو پیگیری کنین. از ۱ تا ۱۰ به خودتون امتیاز بدین و ببینین تا چه حد در تمرین خودشناسی پیشرفت کردین. هر بار که از کاری پشیمون شدین، هر بار که عادت غلطی رو تکرار کردین، تعداد تصمیماتی که بدون فکر گرفتین و زمانی رو که افکارتان بی نظم بوده یادداشت و خود رو آزمایش کنین.

واسه خود اهدافی رو تعریف کنین. اهداف بزرگ رو به هدفای کوچیک تر تقسیم بندی کنین. در آخر هر روز از خود بپرسید: امروز چه کارایی رو خوب انجام دادم؟ چه کاری میتونم میتونم انجام دهم تا فردا بهتر از امروز انجام بدم؟

۱۱. به دنبال پیشنهادات و انتقادهای سازنده باشین

همه ما در رفتار و افکار خود مشکلایی داریم که بهتره اونا رو برطرف کنیم. دیدگاه تک بعدی داشتن (یا به اصطلاح خود رو گول زدن) باعث می شه تا نتونیم اون طور که باید پیشرفت کنیم. از پیشنهادات و انتقادهای سازنده دور و بریا خود استقبال کنین؛ اما فراموش نکنین که این کار رو فقط از کسائی بخواهید که صاحب نظر باشن. افرادی مثل مربیان، استادان و کسائی که شما رو درک می کنن بهترین گزینه واسه این کار هستن. چون اونا چیزی رو به شما خواهند گفت که احتیاج دارین ، نه چیزی که رو که دل تون می خواد .

۱۲. زمانی رو به مراقبه (مدیتیشن) اختصاص بدین

۱۲ تمرین خودشناسی که موفقیت رو تضمین می کنه آموزشی

مراقبه یک تمرین اساسی و ریشه ای واسه خودشناسیه. وقتی بر روش نفس کشیدن خود تمرکز می کنین، از هر چیزی که ذهن شما رو سرگردان و حواس تون رو پرت می کنه، دور میشید.

واسه مبتدیان، یک جلسه ی ۱۰ دقیقه ای کافیه. یک جای ساکت و آروم واسه نشستن پیدا کنین، از راه بینی نفس بکشین و از دهن خارج کنین. به آرامی و در سکوت تعداد نفس هاتون رو بشمارید. می بینین که چیجوری افکارتان متمرکز میشه.

منبع : entrepreneur

 


دسته‌ها: آموزشی